Globalisasi hari ini menyaksikan
pertumbuhan pesat syarikat-syarikat korporat di Malaysia yang boleh diumpamakan
seperti cendawan tumbuh selepas musim hujan. Ironinya, kemunculan sektor
korporat dilihat sebagai satu entiti yang sekadar mencari keuntungan
semata-mata. Walau bagaimanapun mereka turut memainkan peranan yang cukup besar
dalam merancakkan pertumbuhan ekonomi negara. Peranan mereka sebagai pembayar cukai primer,
menyediakan peluang pekerjaan, penawaran kepelbagaian produk dan sebagainya
tidak seharusnya dipandang sebelah mata. Tidak dinafikan akan peranan yang
diberikan oleh mereka, tetapi bersandarkan kepada hukum alam bahawa kehendak
manusia adalah tidak terbatas, rakyat marhaen seperti kita memerlukan lebih
daripada itu untuk meneruskan kelangsungan hidup di dalam arus kemodenan dunia
yang serba pantas dan berliku. Justeru tanggungjawab sektor korporat bukan
sekadar ditagih melalui aspek ekonomi semata-mata tetapi tanggungjawab lain
yang lebih holistik. Berpaksikan kepada
faktor itu, Rancangan Malaysia Ke Sembilan (RMK 9) telah menekankan aspek
kerjasama erat di antara sektor korporat dan kerajaan dalam usaha mencapai
keseimbangan sosioekonomi negara. Sektor korporat diminta untuk turut berada di
saf hadapan dan seiring sejalan dengan pihak kerajaan bagi memastikan
kesejahteraan masyarakat terbela dan tidak sahaja tergalas di bahu sebelah
pihak semata-mata. Gabungan kedua-dua entiti penting ini dilihat menjadi
perintis dan prasyarat utama untuk merealisasikan misi nasional dan
meningkatkan kesejahteraan masyarakat Malaysia. Penglibatan sektor korporat
secara aktif Inilah yang dimaksudkan tanggungjawab sosial korporat atau Corporate Social Responsibility (CSR). Secara
umumnya, tanggungjawab sosial korporat membawa maksud penglibatan secara aktif
sektor swasta melalui penyertaan atau sumbangan kepada komuniti yang bertujuan
untuk menambah baik kesejahteraan masyarakat. Dalam hal ini sektor korporat
boleh memainkan peranan dalam pelbagai bidang merangkumi aspek pendidikan,
kesihatan, alam sekitar dan ekonomi. Ringkasnya tanggungjawab ini sekiranya
direalisasikan dengan niat murni dan adil pastinya memberi seribu satu manfaat
kepada masyarakat.
Merencana perjalanan Malaysia ke arah
pencapaian Wawasan 2020 memerlukan masyarakat yang mempunyai daya intelek
tinggi. Hal seumpama ini akan dapat dilahirkan hasil daripada pendidikan yang
sempurna. Perkembangan pendidikan di Malaysia sememangnya senantiasa berubah
mengikut arus dan tidak jauh ketinggalan jika dibandingkan negara-negara maju
yang lain. Ramai rakyat Malaysia berjaya menjadi cendekiawan dan muncul sebagai
yang terbaik di mata dunia. Tiga orang pelajar Maktab Rendah Sains Mara
Terendak, Melaka telah berjaya mendapat pengiktirafan antarabangsa apabila
memenangi pingat emas di Pertandingan Reka Cipta Pemuda Antarabangsa 2011 di Taiwan.
Idea mereka untuk menghasilkan tenaga hanya dengan menggunakan air garam merupakan
satu bukti yang jelas bahawa pendidikan di Malaysia tidak harus dipandang
lekeh. Justeru bagi memastikan usaha untuk memastikan pendidikan Malaysia
menjadi terbaik di kalangan yang terbaik, peranan sektor swasta amat
diperlukan. Sumbangan dan penglibatan mereka ialah pemangkin dalam menjelmakan
impian itu. Berpegang kepada tanggungjawab sosial yang diamanahkan banyak
sektor korporat menubuhkan universiti di bawah kendalian sendiri. Seandainya
dibuat telahan nakal mungkin akan mengatakan bahawa penubuhan universiti
tersebut adalah bertujuan untuk mencari keuntungan. Walau bagaimanapun dilihat
daripada perspektif positif manfaat daripada penubuhan universiti ini akan
dapat membantu anak muda daripada terbiar berpelesiran dan gelap masa hadapan.
Universiti Tenaga Nasional (UNITEN), Universiti Multimedia (MMU) dan Lim Kok
Wing University merupakan di antara universiti terbaik di Malaysia yang
mendapat pengiktirafan antarabangsa. Berdiri kukuh universiti-universiti ini di
celah-celah arus pembangunan negara membantu dalam mencipta hala tuju anak
bangsa Malaysia. Tidak sekadar di peringkat universiti, pencapaian pendidikan
di peringkat rendah dan menengah juga perlu diberi perhatian. Sememangnya
kerajaan sudah menyediakan prasarana yang mencukupi tetapi adalah lebih molek
untuk sektor korporat turut memberi sumbangan sebagai melahirkan sesuatu yang
lebih ’sempurna’. Ianya tidak semestinya disalurkan dalam bentuk biasiswa
semata-mata tetapi mungkin boleh disalurkan melalui penambahbaikan prasarana
sekolah. Persekitaran yang baik sudah pasti menjamin keselesaan dalam
pembelajaran. Keselesaan belajar pula akan dapat meningkatkan kecemerlangan
akademik para pelajar. Oleh kerana itu pasar raya Giant melalui program Edufund Giant telah membantu beberapa buah
sekolah melalui sumbangan menaiktarafkan perpustakaan, pembelian komputer, buku
rujukan dan sebagainya. Program berkonsepkan ’win-win situation’ ini seharusnya
diterima baik oleh semua pihak memandangkan ia dapat memudahkan lagi sistem
pengajaran dan pembelajaran di sekolah.
Manfaat
daripada tanggungjawab sosial korporat yang diberikan melalui sistem pendidikan
negara tidaklah diharapkan untuk menjelmakan individu paling bijak di dunia
cukup sekadar menyelamatkan anak bangsa hari ini daripada terjebak ke kancah hedonisme
seterusnya membantu mereka membentuk sahsiah dan jati diri hasil daripada
kesempurnaan pendidikan yang diterima.
Kesihatan
merupakan satu isu yang penting dan individu yang sihat boleh memainkan peranan
yang efektif dalam pembangunan masyarakat dan negara. Oleh itu, tidak cukup
rasanya tanggungjawab sosial korporat hanya berkisar kepada aspek pendidikan
semata-mata, tetapi peningkatan taraf kesihatan masyarakat juga satu perkara
yang begitu signifikan. Menurut Menteri Kesihatan Malaysia, Datuk Seri Liow
Tiong Lai, taraf kesihatan rakyat Malaysia kian menurun dan bilangan yang
menghidapi penyakit bukan berjangkit semakin tinggi. Mengambil kira tempoh lima
tahun yang lalu, bilangan pesakit yang mempunyai masalah kolesterol, obesiti
dan diabetes meningkat dengan begitu ketara. Bertunjangkan kepada faktor ini
tanggungjawab sosial korporat amat diharapkan di dalam usaha untuk meningkatkan
kembali taraf kesihatan masyarakat Malaysia. Program-program hasil anjuran dan
tajaan sektor korporat dapat memberi manfaat sepenuhnya untuk melahirkan
masyarakat yang cergas tubuh badan dan cerdas pemikiran. Syarikat gergasi AEON
Co (M) Sdn. Bhd misalnya pernah menganjurkan satu program yang dinamakan World Blood Donar Day Apprecaition Ceremony
2010 yang memfokuskan kepada galakan kepada orang awam untuk menderma darah
bagi menampung keperluan darah negara. Hasil daripada aktiviti seperti ini dapat
meningkatkan tahap kesedaran serta memberi pemahaman yang lebih luas dan jelas
akan implikasi positif yang diterima apabila melakukan pendermaan darah.
Seterusnya membawa kepada rasa ikhlas untuk membantu sesama insan. Berpegang
kepada kesihatan yang baik menjamin pekerjaan yang sempurna syarikat Telekom
Malaysia Bhd secara langsung mewujudkan satu sistem yang dinamakan Sistem
Pengurusan Keselamatan dan Kesihatan Pekerja atau OSHAS. Idea ini diterjemahkan
bertujuan untuk melahirkan kesedaran dan mewujudkan peningkatan daripada segi
keselamatan dan kesihatan di tempat kerja. Inisiatif ini dapat memberi manfaat
bukan sahaja kepada kakitangan Syarikat semata-mata malahan tempiasnya boleh
dirasai juga oleh masyarakat Malaysia amnya. Melalui OSHAS, Telekom
menganjurkan banyak program seperti ceramah dan pemeriksaan kesihatan percuma
yang tidak sekadar untuk ’anak buah’ sahaja tetapi secara menyeluruh termasuk
masyarakat sekeliling. Adanya program-program seumpama ini tidak setakat
mempromosi jenama produk atau perkhidmatan yang ditawarkan malahan telah
memberi manfaat yang begitu besar maknanya kerana ia membantu orang ramai untuk
mendapatkan pemeriksaan kesihatan dengan lebih mudah, murah dan cepat tanpa
perlu ke hospital yang memerlukan belanja besar dan masa menunggu yang begitu
lama. Selain daripada anjuran aktiviti-aktiviti kesihatan, penjagaan pemakanan
harian juga merupakan faktor penting yang perlu diberi penekanan. Pemakanan yang
tidak seimbang ditambah dengan lambakan ’makanan segera’ di pasaran menyebabkan
masyarakat Malaysia mudah menghidapi penyakit-penyakit kronik seperti jantung, diabetes,
darah tinggi dan sebagainya. Dek kerana itu, syarikat Cosway telah menubuhkan
ladang organik yang membekalkan sayuran-sayuran dan daging organik yang boleh
dibeli dengan harga yang murah berbanding di pasaran. Ketepikan dahulu soal
keuntungan yang dicari tetapi inisiatif syarikat ini dalam merangsang
masyarakat untuk mengamalkan gaya hidup sihat sewajarnya diberi kepujian.
Objektif syarikat yang bertindih dengan tanggungjawab sosial ialah satu
strategi yang memberi manfaat sepenuhnya kepada kedua-dua pihak maka ia tidak
perlu dipersoalkan. Sebagai masyarakat, berfikirlah dengan bijak untuk merebut
peluang ini sebaiknya. Faedah yang datang daripada tanggungjawab sosial sektor
korporat seumpama ni membolehkan kita mengamalkan gaya hidup sihat dengan lebih
baik dan berkesan.
Manfaat
tanggungjawab sosial korporat atau CSR ini tidak hanya tertumpu kepada aspek
pendidikan dan kesihatan masyarakat sahaja. Penekanan terhadap penjagaan alam
sekitar seharusnya tidak disisihkan. Persekitaran yang bersih dan selesa
mencerminkan asas kehidupan rakyat sesebuah negara. Bagaimanakah untuk menjana
ekonomi negara sekiranya aspek alam sekitar diabaikan? Negara yang kotor dan
tidak selamat bukan sahaja menakutkan pelancong asing untuk datang melawat
malah akan menyekat minat pelabur luar untuk menanam modal di negara ini.
Apabila pelancong dan pelabur tidak berani untuk datang ke negara ini, maka
tidak hairanlah satu hari nanti Malaysia akan mengalami kebobrokan ekonomi yang
serius. Oleh yang demikian, sektor swasta terutama yang terlibat secara
langsung dengan persekitaran dituntut untuk lebih sensitif sewaktu menjalankan
perniagaan mereka. Hal-hal berkaitan dengan persekitaran sekeliling seharusnya dipandang
serius. Pelaksanaan polisi-polisi berkaitan alam sekitar yang telah diwujudkan telah
membantu mengelak daripadanya berlaku pencemaran alam memandangkan isu ini
dilihat begitu serius dalam kerancakan pembangunan negara untuk menuju ke arah
negara yang lebih moden dan berteknologi tinggi. Telekom Malaysia Berhad
misalnya telah mewujudkan satu polisi .yang dinamakan Polisi Keselamatan,
Kesihatan dan Persekitaran Pekerjaan (OSHE) yang menumpukan ke arah menangani
risiko dan kesan aktiviti syarikat terhadap alam sekitar. Program-program di bawah polisi OSHE ialah kempen kesedaran
alam sekitar yang bertemakan ‘Creating
Habits Today, Safe Enviroment For Tomorrow’ bukan sahaja melibatkan
kakitangan TM malah masyarakat juga turut diberi penekanan akan kepentingan
memelihara hutan, menanam pokok, mengurangkan pencemaran dan melindungi kualiti
air minuman. Polisi ini turut menekankan aspek pengurangan penggunaan tenaga atau
berfokuskan ’teknologi hijau’ apabila mengurangkan pelepasan bahan-bahan penipisan
ozon melalui pemberhentian berperingkat penggunaan gas klorofluorokarbon (CFC)
di organisasi TM. Tindakan ini sewajarnya dipuji memandangkan ia dapat memberi
faedah yang berpanjangan kepada dunia amnya dan masyarakat negara ini khasnya. Selain
daripada TM, program ’Hari Tanpa Plastik’
yang dijalankan oleh pasar raya-pasar raya di negara ini pada setiap hari Sabtu
memperlihatkan salah satu mangkin yang efektif yang diambil oleh sektor swasta
dalam menyahut seruan kerajaan untuk menjamin kesempurnaan alam sekitar.
Walaupun kelihatan agak membebankan tetapi masyarakat bukan sahaja akan dapat
menikmati kehidupan di dalam persekitaran yang menghijau malah akan melahirkan
rakyat yang lebih sihat dan positif. Justeru tidak hairanlah apabila syarikat
gergasi seperti Aeon Co (M) Sdn. Bhd turut menganjurkan beberapa program
sebagai satu usaha memupuk kesedaran akan pentingkan alam sekitar seperti Aeon’s Tree Planting Activity dan No Plastic Bag Campaign 2010. Manakala
kumpulan Hypermarket Giant bersetuju
untuk menempatkan logo kempen ’1Malaysia
Green, 1Malaysia Clean’ yang dianjurkan oleh Kementerian Pelancongan. Aktiviti-aktiviti
seumpama ini akan dapat mendidik masyarakat untuk lebih bersikap ’ambil berat’
terhadap alam sekitar dan merealisasikan impian membentuk sebuah negara maju berkonsepkan
’bumi hijau’ akan terlaksana.
Rasionalnya,
aktiviti-aktiviti yang ditaja atau dianjurkan oleh sektor swasta sebagai
memenuhi tanggungjawab sosial mereka adalah satu inisiatif yang harus
digerakkan secara kolaborasi dan berterusan. Manfaat yang diperoleh hasil
daripada penglibatan sektor swasta secara pragmatis dan efektif sangat berguna
kepada masyarakat hari ini dan generasi akan datang . Persis kata Mahatma Gandhi
”kita tidak mewarisi alam sekitar ini daripada nenek moyang tetapi kita
meminjamnya daripada generasi masa hadapan”. Salah
satu perkara yang begitu didambakan oleh masyarakat melalui manfaat
tanggungjawab sosial korporat ialah melalui sudut ekonomi. Walaupun kegoyahan
ekonomi masyarakat Malaysia dasawarsa kini tidak berada di tahap yang
membimbangkan namun percambahan kes kecurian, penculikan dan gejala rasuah
merupakan variasi intiha yang sangat jelas akan wujudnya masalah ekonomi di kalangan
masyarakat. Walaupun pihak kerajaan
tidak pernah bersikap ’lepas tangan’ dan sentiasa bergerak aktif dengan mengobservasi
punca, sektor swasta tidak seharusnya sekadar mengerling enteng menangani
polemik ini. Masyarakat sememangnya menggesa penglibatan aktif sektor korporat
untuk sama-sama turun padang bagi membejatkan masalah ini. Program TUKAR atau Transformasi Kedai Runcit
yang sedang aktif dijalankan sekarang merupakan usaha kerajaan untuk membantu
peniaga kecil-kecilan meningkatkan jualan seterusnya mengembangkan perniagaan
mereka. Program ini akan dapat mengukuhkan lagi sumber kewangan dan ekonomi
peniaga kecil-kecilan. Justeru kesanggupan peniaga-peniaga besar seperti pasar raya
Giant, Tesco dan Mydin bersetuju untuk menjadi mentor atau konsultan haruslah
diberi pujian. Kesemua konsultan yang dilantik akan berperanan memberi khidmat
nasihat pemodenan, penyediaan perancangan dan latihan peruncitan kepada semua
peruncit yang terlibat. Harapan yang
begitu tinggi digalas oleh sektor korporat ini sebagai membuktikan tanggungjawab
sosial korporat mereka akan dapat menjadi pemangkin kepada peruncit tempatan
melakukan anjakan paradigma. Kejayaan program ini nanti akan dapat memberi
implikasi positif bukan sahaja kepada peruncit tempatan malah pengguna di
Malaysia amnya. Pengguna akan dapat berbelanja dengan lebih berhemah dalam
persekitaran kedai runcit yang lebih meyakinkan. Selain daripada kolaborasi
dengan pihak kerajaan tanggungjawab sosial korporat juga dilihat bergerak
dengan sendiri. Marcapada ini, ramai yang boleh tersenyum apabila Tenaga
Nasional Berhad melalui tanggungjawab sosial korporat telah mengambil ikhtiar
positif membantu mereka yang kurang berkemampuan untuk membaik pulih rumah yang
rosak. Program Rumahku Syurgaku atau Baiti
Jannati ini tidak sekadar berfokuskan sebuah negeri sahaja malah seluruh
Malaysia dan telah melibatkan perbelanjaan hampir RM1.7 juta sejak dilancarkan
pada tahun 2008. Pelaksanaan berterusan ini boleh dikatakan di antara manfaat positif
yang diperoleh oleh rakyat Malaysia yang kurang berkemampuan untuk menikmati
hidup yang lebih baik. Rumah yang sempurna akan dapat melahirkan isi rumah yang
cemerlang. Justeru faedah yang dinikmati hasil sumbangan TNB ini membolehkan
anak-anak bangsa yang terpinggir dapat terus berjuang melawan arus dalam dunia kontemporari
hari ini. Bukan hanya TNB yang sudi
memberi sumbangan kepada bangsa dan negara tetapi sektor korporat yang lain
seperti Perbadanan Insurans Deposit Malaysia atau PIDM turut memainkan
peranannya sendiri. Menyedari akan terdapat masyarakat yang mengharapkan sokongan
sektor swasta bagi menampung sara hidup pengajian, maka PIDM telah menyediakan
biasiswa kepada mereka yang tidak berkemampuan tetapi berminat untuk menyambung
pengajian. Bantuan dari PIDM ini akan dapat memastikan generasi yang berintelek
tinggi tidak akan tercicir seterusnya setelah tamat pengajian akan mendapatkan
pekerjaan untuk mengukuhkan kembali ekonomi keluarga.
Peluang dan bantuan daripada sektor swasta
yang memahami keadaan ekonomi masyarakat dewasa ini begitu signifikan buat
masyarakat Malaysia. Sumbangan ini tidaklah mengimpikan masyarakat untuk hidup
mewah namun cukuplah sekadar dapat menampung ekonomi mereka. Merebut apa juga
sumbangan yang dihulurkan melalui tanggungjawab sosial korporat ini ialah
sesuatu yang tidak sewajarnya dilepaskan begitu sahaja.
Jika
di tebak dengan persoalan, sejauh mana tanggungjawab sosial korporat memberi
manfaat kepada masyarakat? Jawapannya sangat mudah dan ringkas, tidak
terjangkau dek mata yang memandang. Berdasarkan variasi intiha yang telah
dikemukakan di atas, ’sudah terang lagi bersuluh’ masyarakat sememangnya memperoleh
manfaat yang cukup besar meliputi pelbagai sudut seperti pendidikan, kesihatan,
alam sekitar dan ekonomi. Timbul pula persoalan, sejauh manakah tahap kepuasan
masyarakat sebagai pengguna berdasarkan manfaat yang diperoleh tersebut?.
Sebagai manusia biasa tentunya tidak pernah mencukupi namun bersyukurlah di atas
apa yang telah diperoleh. Walau bagaimanapun, beberapa cadangan mungkin boleh diguna
pakai sebagai memperkasakan tanggungjawab sosial sektor korporat ini.
Pertamanya, menjadikan tanggungjawab sosial ini sesuatu yang lebih bersifat
terbuka dan tidak menyasarkan kepada satu kelompok sahaja. Ini kerana terdapat
sektor korporat yang menjalankan tanggungjawab ini hanya ke atas mereka yang
boleh membawa pulangan keuntungan kepada syarikat semata-mata dan bukan kepada
mereka yang lebih memerlukan. Perkara seumpama ini hendaklah dielakkan supaya
manfaat daripada sumbangan sektor korporat ini akan dapat dirasai oleh semua
pihak. Keduanya, tanggungjawab sosial korporat ini hendaklah hadir daripada
keikhlasan untuk melaksanakan tanggungjawab dan bukan sebagai satu bentuk
paksaan. Wujudnya rasa bertanggungjawab terhadap komuniti yang telah menjadi
tunjang perniagaan iaitu pengguna hendaklah dipupuk di setiap peringkat
organisasi korporat. Jika dilaksanakan
atas dasar rasa ikhlas ia akan lebih berterusan dan lebih saksama. Ketiganya,
pelaksanaannya hendaklah lebih variasi daripada segi masa dan tempat. Banyak
syarikat yang menjalankan tanggungjawab sosial korporat ini tetapi lebih memfokuskan
kepada tempat dan masa yang sama sahaja setiap tahun. Adalah lebih molek
andainya sumbangan ini dapat dilebarkan lebih luas supaya semua yang layak akan
dapat menikmati manfaat ini. Contohnya, sumbangan derma tidak tertumpu kepada
rumah-rumah anak-anak yatim di sekitar bandar sahaja tanpa mengambil kira
rumah-rumah anak yatim di luar bandar yang tentunya lebih memerlukan.
Tuntasnya, pemangkin kepada merealisasikan usaha
ini ialah sokongan yang perlu hadir daripada seluruh masyarakat Malaysia. Tidak
kiralah sama ada petani di Hulu Perak atau tokoh korporat di Kuala Lumpur.
Semua individu ini memainkan peranan masing-masing bagi memastikan tanggungjawab
sosial korporat ini sesuatu yang lumrah dan begitu sebati di Malaysia
sehinggakan suatu saat nanti, tidak akan timbul persoalan ’sejauh mana
tanggungjawab sosial korporat memberi manfaat kepada masyarakat?”.
No comments:
Post a Comment